
Не виконуйте роботу за дітей!
Щоб дитина навчилася приймати рішення і робити висновки, батькам необхідно виробити звичку ставити йому навідні питання, а не давати вказівки і готові алгоритми.
Дитина пролила воду на підлогу – не поспішайте витирати калюжу, краще нагадаєте, де узяти паперовий рушник або ганчірку.
Заохочуйте самостійну гру
Надайте дітям можливість побути самими собою, а ви, дорослий, залишайтесь спостерігачем. Це спонукає їх вигадувати ігри, уявні світи, нестандартне дозвілля. Дозвольте дітям понудьгувати і не прагніть на кожне “…мені нудно…” пропонувати список розваг. Іноді варто сказати: “Ну, так, понудьгуй трохи!…”, як через п’ять хвилин вони самі знаходять собі заняття. Перша незалежність дитини – це незалежність в грі.
Дозволяйте припускатися помилок
Ось дитина збирає свою першу схему конструктора. З висоти років ви упевнені, що дитина неодмінно помилиться, пропустить важливу деталь. Все-таки зупиніть свій порив втрутитися і самому зібрати модель за усіма правилами. Тільки помиляючись і помиляючись, діти вчаться шукати вихід із складних ситуацій і виправляти промахи. Втручайтеся, коли допомога знадобиться і вас про неї попросять самі діти. У інших випадках пишайтесь словами дитини “я – сам”.
Хваліть за проявлену ініціативу
Діти самостійно помили посуд, захотіли накрити на стіл, уперше дотяглися до турніка, скотилися з гірки, на яку декілька років боялися залізати – порадійте разом з ними. Не вказуйте на пил, що залишився в кутках, і нерівно заправлену постіль, а неодмінно похваліть дитину за її прагнення зробити щось самостійно. Дитина, що хоч раз отримала похвалу і відчула власну важливість від того, що принесла користь, неодмінно захоче випробувати це відчуття ще.
Не втручайтеся на кожному кроці
Дитячі конфлікти варто тримати в полі зору, але заздалегідь дати учасникам можливість вирішити їх самим. Відчуйте момент, коли необхідно вступити і розвести дітей, що сваряться, в різні боки. Але якщо це словесна перепалка або невміння поділити іграшки, дозвольте дітям впоратися з ситуацією самостійно, інакше хтось з них завжди сподіватиметься на допомогу дорослих і маніпулюватиме цим. Зараз вони вчаться вирішувати спори з однолітками в простій грі, в дорослому житті цей досвід дозволить їм знаходити вихід з конфліктних ситуацій з колегами, начальством, членами сім’ї.
Сприймайте дітей серйозно
Ставтеся до їх суджень уважно, щоб в майбутньому вони не соромилися приходити по допомогу і знали, що їх проблеми сприйматимуть серйозно. Діти довіряють дорослим, які відносяться до них з повагою, слухають і розмовляють на рівних, не переходячи на дитячу мову, не дратуючи і не перекручуючи.
Підтримуйте у вдома середовище, зручне для самостійних дій: низькі шафки, з яких дитина сама зуміє діставати одяг, гачки для верхнього одягу, зубну щітку і мило, що висять на рівні очей, на доступному рівні, можливість самому узяти яблуко із столу або легко помити його. Бажано організувати побут так, щоб дітям не доводилося раз у раз просити дорослих допомогти з елементарними речами.
Вводьте в курс дорослих справ
Корисним речам можна навчити в повсякденних ситуаціях: як викладати продукти на касі в супермаркеті, оплачувати проїзд в громадському транспорті, куди викидати сміття. Підтримайте, коли діти захочуть порізати свій перший салат або перемішати міксером крем для торта. Тримайте їх в курсі господарських справ: нехай посвітять ліхтариком, коли ви знімаєте показники квартирних лічильників, сходять з вами у банк сплатити рахунки або на пошту.
Встановлюйте домашні обов’язки
Кожна сім’я сама вирішує, що це буде: заправляти ліжко, годувати рибок в акваріумі – у дитини має бути своя зона відповідальності і бажано, щоб дорослі не торкалися цих справ.
На шляху до того, щоб допомогти дітям стати незалежними може стояти батьківська зайнятість і поспіх. Простіше одягнути дитину самому, чим чекати 10 хвилин, простіше заправити ліжко за нього, тому що це буде акуратно і так, як вам подобається, ви набагато швидше, в порівнянні з дітьми, зробите бутерброд. Проте це той випадок, коли поспіх грає поганий жарт: дитині не дають зрозуміти, що є речі, які вона здатна зробити самостійно.