Компоненти психологічної готовності до навчання в НУШ

25.Тра.2021
Компоненти психологічної готовності до навчання в НУШ

…Ми настільки захопилися навчанням наших дітей, що забули, що сама суть освіти дитини – створення її щасливого життя. Адже найщасливіше життя – те, чого ми бажаємо і своїм дітям, і собі…

(С.Харрісон)

 

Компоненти психологічної готовності

до навчання в Новій українській школі

Інтелектуальний компонент передбачає:

  • – розвинуте сприймання;
  • – стійка увага на предмети чи діяльність;
  • – наявність аналітичного мислення, що проявляється в здатності виділяти і розуміти важливі ознаки та зв’язки між предметами;
  • – здатність відтворювати зразок, логічно запам’ятовувати;
  • – оволодіння на слух розмовною мовою;
  • – розвиток дрібної моторики, зорової координації;
  • – розвиток здатності до навчання.

Мотиваційний компонент відображає бажання чи небажання дитини навчатися. Цей компонент дуже важливий бо від нього залежить входження дитини в нову для неї діяльність, яка відрізняється від ігрової своєю обов’язковістю, інтелектуальним навантаженням, необхідністю подолання трудношів тощо.

  • Виділяють:
  • внутрішні або пізнавальні мотиви навчання, що характеризуються потребою в інтелектуальній активності, пізнавальним інтересом;
  • зовнішні або соціальні, які виявляються в бажанні дитини займатися суспільно значущою діяльністю та авторитетному ставленні до вчителя.
  • Внутрішні та зовнішні мотиви навчання складають внутрішню позицію школяра, яка є одним з основних показників психологічної готовності до навчання.

Вольовий компонент – це:

  • уміння керувати своєю поведінкою;
  • розвиток емоційної стійкості;
  • довільність сприймання (не тільки слухати, а й чути вчителя, однолітків, запам’ятовувати і відтворювати дії);
  • робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити почату справу до кінця.

Емоційний компонент сформований, коли:

  • дитина впевнена в собі;
  • відчуває задоволення радість;
  • переважають позитивні емоції;
  • намагається стримувати негативні емоції.
  • Поради психолога: дітей необхідно вчити слухати і переказувати почуте, відповідати на запитання, не відхиляючись від теми, виражати свої думки, емоції та бажання.

Соціальний компонент:

  • дитина повинна розуміти, що в школу вона йде не лише гратися з друзями, а й одержувати нові знання та вміння;
  • у дитини до початку навчання у школі мають бути сформовані:
  • – адекватна самооцінка;
  • – потреба у спілкуванні з іншими;
  • – уміння підкорятися інтересам дитячих груп;
  • – уміння встановлювати стосунки з ровесниками і дорослими.
  • Поради психолога: потрібно виховувати у дитини не тільки лідерські якості та навички, але й уміння підкорятися інтересам інших, якщо це необхідно. Дитина повинна бути терплячою стосовно інших.

Готувати дитину до школи,  означає:

  • турбуватися про її фізичне здоров‘я;
  • – збагачувати життєвий досвід дитини;
  • – закріплювати побутові навички;
  • – розвивати правильне мовлення;
  • – навчати спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
  • – учити поважати думку іншого;
  • – ознайомитися з результатами психологічного дослідження;
  • – поступово формувати зацікавленість до навчання і позитивне ставлення до школи.

 

Шановні батьки! Якщо Вам цікаво самостійно перевірити рівень готовності Вашої дитини, пропонуємо пройти онлайн-тест для батьків від психолога Катерини Гольцберг “Чи готова ваша дитина до школи?” за посиланням:

https://osvitoria.media/experience/test-dlya-batkiv-chy-gotova-vasha-dytyna-do-shkoly/

Дякуємо за співпрацю!  Бажаємо терпіння та батьківської мудрості у вихованні!