
…Ми настільки захопилися навчанням наших дітей, що забули, що сама суть освіти дитини – створення її щасливого життя. Адже найщасливіше життя – те, чого ми бажаємо і своїм дітям, і собі…
(С.Харрісон)
Компоненти психологічної готовності
до навчання в Новій українській школі
Інтелектуальний компонент передбачає:
- – розвинуте сприймання;
- – стійка увага на предмети чи діяльність;
- – наявність аналітичного мислення, що проявляється в здатності виділяти і розуміти важливі ознаки та зв’язки між предметами;
- – здатність відтворювати зразок, логічно запам’ятовувати;
- – оволодіння на слух розмовною мовою;
- – розвиток дрібної моторики, зорової координації;
- – розвиток здатності до навчання.
Мотиваційний компонент відображає бажання чи небажання дитини навчатися. Цей компонент дуже важливий бо від нього залежить входження дитини в нову для неї діяльність, яка відрізняється від ігрової своєю обов’язковістю, інтелектуальним навантаженням, необхідністю подолання трудношів тощо.
- Виділяють:
- внутрішні або пізнавальні мотиви навчання, що характеризуються потребою в інтелектуальній активності, пізнавальним інтересом;
- зовнішні або соціальні, які виявляються в бажанні дитини займатися суспільно значущою діяльністю та авторитетному ставленні до вчителя.
- Внутрішні та зовнішні мотиви навчання складають внутрішню позицію школяра, яка є одним з основних показників психологічної готовності до навчання.
Вольовий компонент – це:
- уміння керувати своєю поведінкою;
- розвиток емоційної стійкості;
- довільність сприймання (не тільки слухати, а й чути вчителя, однолітків, запам’ятовувати і відтворювати дії);
- робити не лише те, що цікаво, а й те, що потрібно, доводити почату справу до кінця.
Емоційний компонент сформований, коли:
- дитина впевнена в собі;
- відчуває задоволення радість;
- переважають позитивні емоції;
- намагається стримувати негативні емоції.
- Поради психолога: дітей необхідно вчити слухати і переказувати почуте, відповідати на запитання, не відхиляючись від теми, виражати свої думки, емоції та бажання.
Соціальний компонент:
- дитина повинна розуміти, що в школу вона йде не лише гратися з друзями, а й одержувати нові знання та вміння;
- у дитини до початку навчання у школі мають бути сформовані:
- – адекватна самооцінка;
- – потреба у спілкуванні з іншими;
- – уміння підкорятися інтересам дитячих груп;
- – уміння встановлювати стосунки з ровесниками і дорослими.
- Поради психолога: потрібно виховувати у дитини не тільки лідерські якості та навички, але й уміння підкорятися інтересам інших, якщо це необхідно. Дитина повинна бути терплячою стосовно інших.
Готувати дитину до школи, означає:
- – турбуватися про її фізичне здоров‘я;
- – збагачувати життєвий досвід дитини;
- – закріплювати побутові навички;
- – розвивати правильне мовлення;
- – навчати спостерігати, думати, осмислювати побачене і почуте;
- – учити поважати думку іншого;
- – ознайомитися з результатами психологічного дослідження;
- – поступово формувати зацікавленість до навчання і позитивне ставлення до школи.
Шановні батьки! Якщо Вам цікаво самостійно перевірити рівень готовності Вашої дитини, пропонуємо пройти онлайн-тест для батьків від психолога Катерини Гольцберг “Чи готова ваша дитина до школи?” за посиланням:
https://osvitoria.media/experience/test-dlya-batkiv-chy-gotova-vasha-dytyna-do-shkoly/
Дякуємо за співпрацю! Бажаємо терпіння та батьківської мудрості у вихованні!